Stiluri de a înota


User avatar
Sharpie
Posts: 94
Joined: Tue Dec 20, 2011 10:15 pm
Location: Bucureşti
Has thanked: 5 times
Have thanks: 42 times

Certificare:
bighinăr
Locatie:
vezi Localitate
PostPosted: Tue Jan 03, 2012 3:20 am
Informaţii modificări
03.01.2012: Publicare.
24.03.2012: mai multe despre Back kick.


Am făcut un scurt compendiu cu modurile de a înota sub apă. Simplul dat din picioare pe care îl practicăm instinctiv o să fie cel puţin inadecvat în anumite medii, deoarece stârneşte sedimentul, ne propulsează numai înainte şi are o parte din forţa de propulsie orientată spre sus, trebuind să fim uşor negativi pentru a contrabalansa tendinţa de urcare.

Fiecare din aceste stiluri răspunde anumitor cerinţe. Nu este din păcate posibil să le învăţăm doar citind pe monitor, acest articol este menit a vă da de gândit şi de practicat la următoarele ieşiri la apă. Exemple video se găsesc cu uşurinţă pe YouTube, de aceea am păstrat denumirile în EN pentru fiecare stil.

The Flutter Kick - Fluture

Cel mai probabil aceasta este prima modalitate ce vă este predată atunci când învăţaţi să vă scufundaţi. Lovitura (kick) este instinctivă, picioarele se mişcă în sus şi în jos în direcţii opuse, fiind ţinute destul de drepte. Atunci când este efectuată în mod corespunzător, lovitura este realizată din şolduri şi oferă forţă de propulsie pe direcţia înainte la fiecare lovitură în jos cu fina. Poziţia corpului pentru această tehnică necesită ca şoldurile şi picioarele să fie în linie cu trunchiul, genunchii îndoiţi doar puţin la ridicarea finei, aceştia fiind îndreptaţi la coborâre. Fina (controlată din gleznă) rămâne tot timpul în acelaşi unghi faţă de corp, altfel forţa de propulsie ne va împinge şi în sus.

Acest stil funcţionează cel mai bine cu mişcări lungi, blânde, folosind muşchii din partea din faţă a coapselor pentru a face cel mai mare efort. Este foarte eficient pentru a ne propulsa înainte cu viteză, dar scufundările de obicei nu sunt făcute în viteză, iar acest stil poate cauza o risipă de energie. În plus, acest stil va perturba viaţa de pe fundul mării sau lacului, va stârni mâlul, aluviunile sau nisipul, deci este cel mai bine ca să fie evitat atunci când suntem în apropierea fundului, de-a lungul unui perete sau într-o epavă.

Modified Flutter Kick - Fluture modificat

Acesta este un stil des întâlnit, practicat uşor de toată lumea. Este de fapt un Fluture efectuat cu genuchii îndoiţi. Oferă propulsie cu o eficienţă mai redusă, dar şi cu un efort considerabil mai mic, fiind bun pentru o scufundare lentă şi relaxată.
Este foarte uşor să îl practicaţi dacă aveţi deja senzaţia că picioarele au tendinţa de a se ridica.

The Scissors Kick - Foarfecă

Poziţia corpului pentru aceast stil este ca la Fluture, adică picioarele drepte cu genunchii uşor îndoiţi. Dar, mişcarea picioarelor este total diferită. În loc de o mişcare în sus şi în jos, picioarele sunt depărtate şi apoi aduse împreună brusc, cam cum ar fi închiderea unei perechi de foarfece, şi apoi ţinute puţin aşa, pentru propulsie. Dacă un picior va genera propulsie în sus, celălalt va contrabalansa, generând propulsie în jos. Stilul oferă putere cu un efort mai mic decât Fluture.
Acest stil, deoarece lucrează prin îndepărtarea labelor, vă va permite să înotaţi mai aproape de zonele cu sedimente, fără a le stârni.

The Frog Kick - Broasca

Acest stil este popular printre scafandrii din peşteri, epave şi alte medii închise, deoarece este cel mai performant în a evita stârnirea sedimentelor şi implicit tulburarea apei. Corpul şi coapsele menţin o poziţie orizontală şi stau în linie dreaptă, dar genunchii sunt îndoiţi, astfel încât gambele şi finele descriu o diagonală abruptă. Mişcarea este similară cu cea de la stilul de înot omonim, picioarele fiind îndepărtate şi apoi apropiate, însă fina este rotită din gleznă pentru a oferi tot timpul propulsie pe direcţia înainte. Multor scafandri li se pare relaxant să înoate Broasca tot timpul, eventual alternând cu Fluture pentru scurte perioade. Din păcate, nu funcţionează foarte bine cu anumite tipuri de fine ca de exemplu multe dintre cele despicate (split fins).

Short Frog Kick - Broscuţa

Este o versiune a Broaştei, dar, faţă de Broască unde se mişcau picioarele din şolduri, aici coapsele rămân practic nemişcate iar gambele se mişcă foarte puţin. Cele mai multe mişcări sunt efectuate din gleznă cu ajutorul gambelor, amplitudinea mişcării gambelor fiind însă foarte mică. Este o mişcare excelentă pentru spaţii înguste din două motive. În primul rând, nu are nevoie de spaţiu ca Broasca, unde picioarele se extindeau destul de mult. În al doilea rând, propulsia este slabă şi precisă, iar jetul de apă va stârni mut mai puţine sedimente decât celelalte stiluri de mai sus.

Backwards Kick - Marşarier

După cum îi spune şi numele, este un stil folosit pentru a merge cu spatele. Este (în opinia mea) cea mai grea mişcare dintre toate, nu arată foarte elegant dar este foarte utilă, deoarece permite retragerea precisă, fără a stârni sedimente şi fără a avea nevoie de mâini. Am văzut mai multe explicaţii şi tipuri de mişcare în diverse filmuleţe, şi am experimentat două versiuni distincte.
Una dintre versiuni, cea mai des repetată, este că mişcarea constă într-o reproducere în sens invers a Broaştei. Finele sunt înclinate oblic din glezne, iar picioarele sunt depărtate de corp din şolduri, ceea ce va trage puţin corpul înapoi. Apoi, mişcarea este întreruptă. Finele sunt îndreptate astfel încât să nu ofere din greşeală propulsie înainte, şi sunt aduse în poziţia de început, adică picioarele sunt unul lângă altul.
Am descoperit că, pentru a învăţa mai uşor acest mod, trebuie procedat în două etape.
Prima dată, stăm în poponeţ, pe fundul bazinului, uşor negativi.
Pasul 1. Indiferent din ce poziţie sunt picioarele, le tragem astfel încât să ne tragă înainte. Este o mişcare în care picioarele se îndoaie din genunchi, iar genunchii se lasă şi jos şi spre lateral. Finele se duc înspre lateral, trăgându-ne în faţă.
Pasul 2. Apoi, tăiem apa oblic cu finele, cu această ocazie întindem şi picioarele. Nu se va produce nici un fel de mişcare în spate!
Repetăm tragerea finelor spre lateral, de la pasul 1.
Aceste mişcări sunt uşor de practicat, deoarece putem privi fără probleme la mişcarea picioarelor şi să o adaptăm la ce vrem să facem. Totodată, îşi vor da drumul muşchii solicitaţi în acest stil de înot, iar mişcarea va intra în reflex.
În a doua etapă, vom face acelaşi lucru, dar stând în poziţia normală orizontală, cu burta în jos şi neutri în apă. Mişcarea picioarelor este identică. Singura problemă pe care am indentificat-o este că am tendinta de a mă trage nu numai în spate, dar şi în sus, dar se poate rezolva cu puţină atenţie, din mişcarea picioarelor şi un trim foarte bun sub apă.

Personal, am experimentat cu un oarecare succes şi o altă secvenţă de mişcări.
Pasul 1. Picioarele sunt unul lângă altul şi întinse.
Pasul 2. Apoi, au loc trei mişcări simultane. (1) Din glezne, finele sunt aduse ca atunci când stăm în picioare, iar tălpile formează un V. Adică avem două mişcări: tălpile (finele) care erau orizontale ajung aproape verticale, şi totodată nu rămân paralele, ci se despart un pic la vârf. (2) Tragem picioarele din genunchi, păstrând gambele paralele cu restul corpului. Mişcarea este asemănătoare atunci când aducem genunchii la piept, şi oarecum asemănătoare cu aceea când ne lăsăm pe vine (de obicei, când ne lăsăm pe vine gambele nu rămân paralele). (3) Simultan, depărtăm picioarele unul de altul.
Pasul 3. Apropiem genunchii.
Pasul 4. Îndreptăm finele, care devin orizontale
Pasul 5. Extindem picioarele în spate, având grijă ca finele să fie într-o poziţie în care să nu ofere propulsie înainte. După această mişcare, suntem din nou în poziţia iniţială.
Exersarea acestor mişcări vă va oferi un bun început. Mişcările exacte le veţi putea determina prin practică. Dacă nu aveţi rezultate încercaţi să variaţi uşor mişcările. Mici variaţii în execuţie au un impact mare, şi pot face diferenţa dintre a sta pe loc, deşi dai din picioare, şi a merge în spate mai repede sau mai încet. Executate corect, mişcările oferă o viteză mică dar rezonabilă la mers cu spatele. Dacă viteza este prea mică, încercaţi să variaţi mişcările pentru a le creşte eficienţa.

The Helicopter Turn - Rotire

Singurul care se mişcă este un picior, şi anume cel din direcţia în care ne rotim. Acesta are poziţia de la Broască, adică coapsa este în linie şi orizontală cu corpul, genunchiul îndoit, gamba şi fina oblice. Celălalt picior poate sta în orice poziţie, dar nemişcat. Mişcarea este din şold, dar pot să contribuie toţi muşchii şi toate articulaţiile piciorului dacă avem loc şi condiţii pentru o mişcare de amplitudine mare şi de asemenea de putere mai mare.


Sper ca aceste rânduri să vă determine să experimentaţi şi să vă însuşiţi tehnicile descrise mai sus. Nu uitaţi că este bine să nu stârniţi sedimentele, atât pentru ceilalţi scafandri care pot să vină în urma dvs., cât şi pentru viaţa subacvatică. De asemenea, folosirea alternativă a unor grupe de muşchi diferite vă va permite să înaintaţi permanent fără a obosi, ceva ce pe uscat este mai greu de realizat.

Articol scris de Ghrt.
Top

Return to Articole publicate

Who is online

Registered users: No registered users

cron